کنترل قند خون با گیاهان

در این مقاله که امروز در وب سایت کاربلدان، کارگروه دکتر خوب، برای شما فراهم کرده ایم می خواهیم از گیاهان دارویی صحبت کنیم که به مبارزه با دیابت می روند. گیاهانی که خواص ضد دیابتی و ضد التهابی دارند و به ما کمک می کنند که در برابر قند خون ایمنی لازم و کافی را به دست آوریم. بسیاری از ما می دانیم که درمان های غیر شیمیایی بسیار کم ضررتر از درمان های شیمیایی هستند. به همین جهت است که این مقاله را برای شما مفید می دانیم و خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.  

ریحان

ریحان در واقع همان سبزی ای است؛ که اغلب در کنار غذا از آن استفاده می کنیم. این سبزی معطر سالهاست که در سفره ما وجود دارد. جالب است بدانید که ریحان، در کنترل قندخون خواص ویژه ای دارد. ریحان علاوه بر ایران در ایتالیا هم بسیار مورد اقبال عمومی است. در بسیاری از پیتزا ها و پاستاهای ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایتالیا بسیاری از دکتران با سن بالا رمز سلامتی خود را استفاده مداوم از ریحان می دانند.

بیلبری

بیلبری همان بلوبری است که در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. بیلبری و بلوبری خواص بسیار خوبی برای مبارزه با التهابات دارند. در آزمایشی که جدیداً در مراکز بهداشت جهانی انجام شده، ثابت شده است که مصرف مرتب بیلبری می تواند علائم التهابی را در افراد تا ۲۰ درصد کاهش دهد. در این آزمایش دو گروه مورد تحقیق قرار گرفتند که رژیم غذایی یکسان داشتند ولی در یک گروه مصرف روزانه بیلبری هم در نظر گرفته شده بود. کاهش علائم التهابی در گروه دوم کاملا مشهود بود که این ثابت می‌کند که بیلبری دارای خواص ضد التهابی و ضد دیابتی است.

بابونه

بابونه یکی از گیاهانی است که دارای قدرت بسیار بالا در مبارزه با قند خون می باشد. بابونه با دفع قند از خون و کاهش میزان آن بر کاهش معضلات ناشی از قند خون تاثیر بسزایی می گذارد.  

دارچین

ابتدا تحقیقات نشان می دادند که دارچین قند خون را کاهش می دهد. ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهند این گیاه بیشتر در کاهش التهابات تاثیر دارد. همچنین با کاهش کلسترول و افزایش سوخت و ساز بدن مانع افزایش وزن کاذب بدن می شود. البته خواص دارچین با حرارت دیدن از بین می رود و بهتر است آن را به صورت پودر شده و خام بر روی غذاهای مختلف امتحان کنید تا از خواص دارویی آن نیز بهره مند شوید.

زیره سبز

زیره سبز گیاهی است که در مبارزه با قند خون با قدرت بسیار زیادی وارد میشود. ترکیب آن با برنج قهوه ای طعم خوب و خوشایندی را به وجود می آورد. شما هم می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید و علاوه بر داشتن یک غذای خوشمزه به سلامتی خود نیز کمک کنید.

گل قاصدک

برخلاف تصور ما که گل قاصدک، گیاهی هرز و خودرو می باشد؛ این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد. برگ های سبز و تیره آن در کاهش و کنترل فشار خون و درمان کبد نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کنند. این گیاه با کاهش وزن، برای درمان بسیاری از بیماری‌های دیابتی مفید است. همچنین قاصدک ها باعث افزایش ادرار می شوند که این خود به دفع سموم بدن کمک شایانی می کند.  

دستگاه قند خون دکتر خوب کاربلدان

شوید

یک پایگاه گیاهشناسی در اروپا ثابت کرده است که ۷۰ ماده شیمیایی مختلف در شوید وجود دارد که برای مبارزه با دیابت بسیار مفید هستند. شوید قبلاً برای افزایش شیر در زنان استفاده می شد، ولی اکنون خواص مبارزه با دیابت آن نیز شناخته شده است. استفاده ی شوید همراه با ماهی، قارچ و تخم مرغ بسیار لذیذ است.

رازیانه

اغلب ما رازیانه را در کنار غذاهای خودمان به عنوان سبزی استفاده می کنیم. حالا بهتر است با خواص ضد دیابتی آن نیز آشنا شویم. هم گیاه رازیانه و هم دانه های رازیانه دارای خواص ضد التهابی هستند. همچنین در رازیانه موادی وجود دارد که با سرطان مبارزه می کند. در هندوستان بعد از غذا جویدن دانه های رازیانه توصیه شده است. این کار به سلامت دندان و تمیز نمودن محیط دهان بسیار کمک می کند. رازیانه برای درمان سرفه نیز مفید است. اگر دقت کرده باشید شربت سرفه عطری شبیه به عطر دانه‌های رازیانه دارد.

سیر

سیر و هم خانواده های آن مانند پیاز، موسیر، پیازچه، همگی خاصیت هایی دارند که برای عملکرد قلب بسیار مفید هستند. و همچنین در مبارزه با سرطان، نقش به سزایی ایفا می کنند. سیر برای مبارزه با چربی انباشته قند خون، پروتئین‌های واکنش پذیر C و التهابات بسیار مفید است. مصرف سیر کنار ریحان، پونه و روغن زیتون طعم بسیار خوبی را به غذا می دهد. همه اینها به این شرط است که شما از سیر تازه استفاده کنید. سیر خشک بخش زیادی از خواص خود را از دست داده است.

نعناع

نعناع فلفلی برای مبارزه با دیابت، انواع بیماری های قلبی و سرطان های مختلف بسیار مفید است. دمنوش نعناع می تواند تمام خواص نعناع را برای شما به ارمغان بیاورد.  

سایر گیاهانی که در زمینه مبارزه با دیابت و بیماری های ناشی از قند خون مفید هستند و خواص قابل توجهی دارند از قرار زیر است:

رزماری که خواص ضد استرس هم دارد.

مریم گلی که حاوی آنتی اکسیدان های مبارزه با دیابت است.

آویشن که شامل ۷۵ نوع ماده گیاهی شیمیایی برای مبارزه با دیابت است.

زردچوبه که خواص ضد التهابی و ضد پیری و محافظ عصبی است.

شیرین برگ که از شکر شیرین تر است، در عین حال به دندان‌ها آسیب نمی رساند و اثرات مثبتی بر قند خون هم دارد.

ترخون که در برابر پرخوری در افراد دیابتی تاثیر بسیار خوبی دارد. اطلاعات بیشتر درباره این گیاهان را می توانید در اینترنت جستجو کنید.

اندازه گیری قند خون در منزل

برای اندازه گیری قند خون در منزل توسط دستگاه های قند خون دیجیتال باید مراحل زیر را طی کنید:

  • حتماً قبل از انجام تست قند خون دست ها را بشویید و از خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است که خون لازم برای آزمایش از انگشتان دست تامین گردد.
  • پس از قرار دادن خون گرفته شده از انگشت بر روی نوار آزمایش دستگاه، میزان قندخون را یادداشت کنید؛ چرا که بسیاری از پزشکان از نوسانات قند خون می توانند راه درمان مناسب را برای بیماران قند خون پیدا کنند.
  • بهترین زمان برای گرفتن قند خون در صبح و در حالت ناشتا است. همچنین برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که قند خون را قبل و بعد از غذا هم اندازه گیری کرده و در دفترچه مخصوص آن ثبت کنید.
بهزاد نبوی

بهزاد نبوی

یک دانشجوی پزشکی، عاشق علم پزشکی، و محقق و پژوهشگر در زمینه های مختلف پزشکی. دوست دارم نظرتو بدونم. لطف میکنی؟

Comments

  • امیرعلی رحیم پور
    2022/01/30 at 8:32 ب.ظ

    عالی

Add a comment